Blog: Over jodium

Waar is jodium goed voor?


Jodium. Hoe zit het ook alweer? Is het alleen voor het ontsmetten van de huid, of heeft jodium meer functies?

 

Wat is jodium?

Jodium is een spoorelement dat onmisbaar is in onze voeding. Het is een belangrijke bouwsteen voor het schildklierhormoon. We hebben maar weinig jodium nodig, maar als we het gedurende langere tijd te weinig binnen krijgen, gaan we dat zeker merken. Vage klachten die vaak meerdere oorzaken kunnen hebben, kunnen veroorzaakt worden door een jodiumtekort. Denk hierbij aan moeheid, futloosheid, obstipatie, spierstijfheid en zelfs gewrichtsklachten. Juist omdat jodium in weinig voedingsmiddelen voorkomt, ligt de kans op een jodiumtekort op de loer.


 

Bronnen van jodium

Jodium bevindt zich vooral in oceanen. Zeevis en zeewier zijn een belangrijke bron van jodium. In zeezout zit dan weer nauwelijks jodium, omdat het uit de zee verdampt. In geringe mate komt jodium voor in eieren, groente en zuivelproducten. In onze dagelijkse voeding is brood nog altijd de belangrijkste bron van jodium, omdat er door de meeste bakkers bakkerszout gebruikt wordt. Je hebt 150 microgram jodium per dag nodig en in een sneetje brood zit ongeveer 25 microgram jodium. Dus met 6 sneetjes brood per dag heb je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium binnen.

Bakkerszout is gejodeerd zout. Aan bakkerszout mag tot 65 mg jodium per kg zout worden toegevoegd. Jaren geleden was onze jodiuminname zo schrikbarend laag, dat bakkers in 1968 verplicht werden gesteld om bakkerszout te gebruiken. Gebruikte hoeveelheden fluctueerden, maar het aantal mensen met schildklierproblemen, zoals bijvoorbeeld struma, namen af. Inmiddels is deze verplichting weer opgeheven, maar in veel van onze broden gebruiken wij nog altijd bakkerszout.
Er bestaat ook een keukenzout dat gejodeerd is, het Jozo zout. Dit is een goede aanvulling op je voeding wanneer je te weinig brood en andere bronnen van jodium binnen krijgt. Dit zout heeft wel een lagere hoeveelheid toegevoegd jodium dan bakkerszout.


 

Minder koolhydraten, minder zout

Brood is lekker en gezond, maar blijft onder vuur liggen. Het moet nóg gezonder. De consument wil vaak een brood met minder koolhydraten en minder zout. In de afgelopen jaren is het zoutgehalte in brood langzaam teruggebracht naar een acceptabel niveau. Inmiddels kunnen we zeggen dat brood bijna zoutarm te noemen is. Verdere verlaging heeft geen zin en zou zelfs problemen kunnen geven met het gehalte aan jodium in brood, dat mee daalt als er nog meer zout wordt geëlimineerd. Ook daarom is brood een verantwoorde, gezonde keuze!

Gezonde groet,

Willemijn Zwinkels
Voedingsdeskundige bij de Meesterbakker
Polder Volkoren
Een mals volkoren meergranenbrood. 100% lactosevrij.
€ 2,90
Low carb broodjes
Slechts 5 gram koolhydraten per broodje.
4,25 5 voor € 3,75
Zoutarm grof volkoren
Ons Grof Volkoren, maar dan zonder toegevoegd zout.
€ 2,60
Zoutarm wit
Een standaard witbrood, maar dan zonder toegevoegd zout.
€ 2,19

Recept: Lunch op een stokje

van je favoriete boterhammen


De uitdrukking ‘alle gekheid op een stokje’ krijgt wat ons betreft een nieuwe betekenis met dit recept. Want wat ziet dit er vrolijk uit. Eigenlijk kun je alle soorten vleeswaren, kaas, rauwkost of fruit afwisselen met vrolijke vormpjes brood. Succes gegarandeerd!
Lees verder
Lunch op een stokje